Transportbranchen er en afgørende spiller i den globale økonomi, men det er også en hård og til tider ubarmhjertig branche, hvor konkurrencen er stor, og betingelserne kan ændre sig fra den ene dag til den anden f.eks. på grund af brændstofpriser, kriser, demografi og meget andet.
Det betyder også, at når man som en mindre dansk speditionsvirksomhed, f.eks. holder fast i ønsket om at bruge danske chauffører på dansk overenskomst for at sikre de bedste vilkår for chaufførerne og den bedste kommunikation med kunden, så kan det let blive et presset marked.
God kundeservice er afgørende
God kundeservice er derfor helt afgørende for at opretholde et positivt omdømme samt opbygge og bevare lange kunderelationer. Netop den gode kundeservice kan være udfordrende på et presset marked, hvor det kan være svært at konkurrere med de store virksomheder med fordelagtige aftaler med udenlandske vognmænd, men det er også et område, hvor der virkelig er mulighed for at skille sig ud. Her kommer 3 bud på vores opfattelse af god kundeservice, som vi selv strækker os langt for at efterleve.
1. Kommunikation uden misforståelser
En af de mest værdifulde ydelser, man som virksomhed kan tilbyde sine kunder, er klar og forståelig kommunikation, så misforståelser så vidt muligt elimineres. Brugen af danske chauffører er en medvirkende faktor hertil. Det er nemlig med til at udelukke mange misforståelser – både ude hos kunderne og deres kunder, men også imellem kontor og chauffører. En let kommunikation med chaufførerne gør det nemmere at give kunderne klare og præcise tilbagemeldinger om deres forsendelser – fra booking til levering.
Brugen af moderne teknologi, der hele tiden afgiver information om bilernes færden er også med til at give kunderne en klar tilbagemelding i forhold til tidshorisonter, eventuelle forsinkelser og lignende.
2. Tilgængelighed – altid ved telefonen
Tilgængelighed er et andet nøgleord til god kundeservice. Det er vigtigt, at kunderne kan komme i kontakt med deres disponent, når de har brug for det. Oftest – og det mest naturlige – vil kommunikationen foregå inden for kontorets åbningstider, men der kan opstå noget, der gør, at det er nødvendigt at kunne få kontakt uden for kontortiden også. Dette har vi løst ved at oprette en vagttelefonordning.
3. Personlige løsninger
Transportbehov er forskellige, og derfor bør transportløsningerne også være det. God kundeservice er derfor også at forsøge at imødekomme kundernes individuelle ønsker til transporten. Det kan være særlige ønsker til afhentningstidspunkt, afleveringstidspunkt, skræddersyede transportløsninger eller andet. At matche kundeønsker med ledig kapacitet, ruter osv. er lidt af et puslespil, der skal gå op, men det er i efter vores mening en virkelig vigtig del af at yde en god service og derfor også noget, vi lægger rigtigt meget arbejde i.
Det siger næsten sig selv, at det ikke altid kan lade sig gøre at opfylde alle ønsker og behov, men at stræbe efter at få det til at lykkes i videst mulige omfang er ønskværdigt – også selvom det betyder, at der skal byttes rundt på varer eller trailere eller andet. Hvis det er det, der skal til, så er det det, der skal gøres.
Det er også med til at skabe tillid mellem speditørvirksomheden og kunderne, og tillid og pålidelighed er en helt afgørende faktor for et godt og langvarigt samarbejde. Kunderne skal opleve, at de og deres gods bliver taget godt hånd om, at der bliver leveret til tiden, og at aftaler bliver overholdt.
Det er god service, og god service i transportbranchen skal ikke bare være en bonus – det er en nødvendighed.