Vælg den rigtige speditør – det har betydning for din virksomhed

Det kan måske være fristende at tænke, at transport bare er noget, der får dit gods fra A til B, og at det ikke har den store betydning, om det er den ene eller den anden, der står for den del af forsyningskæden. Men det kan være en farlig tanke for din virksomhed.

Den samlede kundeoplevelse

Transport og levering er en central del af den samlede kundeoplevelse for dem, du handler med. Dels handler det om sikkerhed i forhold til dine varer – at der tages de nødvendige hensyn, så dine varer kommer frem i samme stand, som du har sendt af sted. Er der lagt mange ressourcer i f.eks. at bygge en kompleks maskine, er det naturligvis altafgørende, at transporten foregår på en skånsom og ansvarlig måde, der ikke resulterer i skader eller lignende.

Dels handler det om dine kunders oplevelse ved levering. Er chaufføren venlig og løsningsorienteret, kommer varerne frem til den aftalte tid, er alle instruktioner overholdt, har transporten været fleksibel i forhold til særlige ønsker og behov osv. Alt dette smitter af på dine kunders samlede oplevelse i forhold til at handle med dig. Det er en del af din virksomheds ansigt udadtil, og det er derfor også væsentligt at vælge en transportør, der lever op til dine forventninger og værdier.

Lever transport og levering ikke op til dette, vil den oplevelse sidde frisk i dine kunders hukommelse, når de efterfølgende skal evaluere på den samlede handel med dig – også selv om selve handlen er foreløbigt helt smertefrit og efter planen uden skyggen af problemer. Retfærdigt? – Måske ikke. En realitet? – Ja.

Ikke altid prisen, der er det afgørende

Derfor kan det være en god idé at bruge en smule ekstra tid på at vælge den rigtige transportør. Især hvis der er forhold ved transport og levering, der gør, at fragten skal spille 100%. Det er dermed ikke altid prisen, der skal være det afgørende. En god oplevelse for din kunde, hvor varer bliver leveret på bedste vis, kan være mange, mange flere penge værd end den mindre meromkostning, der måtte være ved at vælge den bedste transportør frem for den billigste.

Transport er en tillidssag, så det er vigtigt, at du finder en transportør, som du kan stole, og som du ved, vil behandle både dig, dine varer og dine kunder ordentligt. Det er godt for både dig og din forretning.

Felt