Hver dag bliver millioner af ton gods flyttet med lastbiler fra A til B på tværs af landsdele og landegrænser. Og lastbilerne er derfor også et velkendt syn, for vi møder dem på vejene, i byerne og på landet. Vejtransporten spiller nemlig en helt afgørende rolle for os alle, så vi kan få de varer og produkter, vi har brug for, uanset hvor vi befinder os.
Men hvor meget ved de fleste af os egentlig om vejtransport? For selvom vejtransporten er en uundværlig del af vores moderne liv, så florerer der mange misforståelser om branchen. Nogle af dem kan du blive klogere på her.
Myte 1: Lastbiler forårsager størstedelen af alle trafikuheld
Fakta: Når lastbiler er involverede i trafikuheld, så kan det på grund af deres størrelse være meget alvorligt, og derfor hører vi også ofte om denne type uheld. Men rent faktisk er lastbiler ifølge Vejdirektoratets statistikker kun involveret i en forholdsvis lille andel af alle de trafikuheld, der sker hvert år. Hvis man for eksempel for perioden 2019-2023 ser på trafikuheld med personbiler, hvor der enten var dræbte eller tilskadekomne, så var modparten i 360 af disse tilfælde en lastbil. Til sammenligning var modparten i samme periode i 2.500 tilfælde en anden personbil og i 1.579 tilfælde var uheldet et solouheld.
Uheld sker naturligvis, men generelt er lastbilchauffører meget erfarne trafikanter, og lastbiler i dag er udstyret med sikkerhedssystemer og kameraer, der skal hjælpe med at reducere risikoen for uheld.
Myte 2: Lastbilchauffører overholder ikke trafikreglerne
Fakta: Det er en udbredt misforståelse, at lastbilchauffører ser stort på færdselsreglerne, og at de er trætte og uopmærksomme på grund af for mange timer bag rattet. I virkeligheden er lastbilchauffører underlagt meget strenge regler i forhold til køre- og hviletider, der dikterer helt præcist, hvor længe de må køre, og hvornår og hvor længe de skal holde pauser og hvil.
Og det er noget, som der bliver tjekket op på og holdt øje med – både af myndighederne, men også af vognmændene selv. Overtrædes reglerne kan det nemlig resultere i store bøder (både til vognmænd og chauffører) og mistede kørekort. De fleste lastbiler er i dag udstyret med avanceret GPS-teknologi, der registrerer både hastighed, position og kørevaner, og det giver vognmanden en mulighed for at følge med i chaufførernes kørsel, lige som det også giver chaufførerne en mulighed for at optimere deres kørevaner i forhold til for eksempel brændstofforbrug.
Myte 3: Lastbiler forurener voldsomt meget
Fakta: Der er ingen tvivl om, at lastbiler påvirker miljøet, men det er absolut ikke noget, som branchen sidder overhørig. Faktisk bliver der taget store skridt mod at reducere miljøpåvirkningen. Moderne lastbilerne er for eksempel langt mere brændstofeffektive end tidligere, og mange speditører og vognmænd går meget op i ruteoptimering, chaufførernes kørestil og reducering af brændstofforbrug og CO2-udledning. Flere kigger også mod alternativer som ellastbiler, men det er en kendsgerning, at disse på nuværende tidspunkt egner sig bedst til de mindre indenrigsture. På de lange stræk over landegrænser er teknologien endnu ikke god nok.
Myte 4: Lastbiltransport er langsom og ineffektiv
Fakta: Mange tror, at vejtransport er en langsom og ineffektiv måde at få varer fra producent til forbruger på, men vejtransport er faktisk en af de mest fleksible og effektive transportformer. Lastbiler giver den unikke mulighed for levering direkte fra-dør-til-dør, og de kan komme til selv de mest fjerntliggende egne af landet, hvilket gør dem både hurtigere og mere effektive end mange andre transportformer.
Myte 5: Vejtransport vil snart blive overflødig
Fakta: Selvom der er mange diskussioner om fremtidens transport, er der ingen tvivl om, at vejtransport vil forblive en central del af logistikindustrien i mange år frem. Branchen står over for en ændring i forhold til at imødekomme efterspørgslen på en grønnere måde at transportere gods, og teknologiske fremskridt som lastbiler, der kører på andet end traditionel diesel, vil helt sikkert blive en del af denne ændring, men behovet for fleksibel og hurtig levering af varer vil unægtelig sikre vejtransportens relevans også i fremtiden.