Den digitale udvikling brager derudaf i samfundet – også i transportbranchen. På ganske få år er vi gået fra en branche, hvor alt lige fra chaufførinstruktioner til fragtbreve, kvitteringer, ja selv rutebeskrivelser foregik på papir. Papir, som skulle håndteres og medbringes hele på transporten og tilbage igen til kontoret. I dag fremsendes instruktionerne til en app på chaufførernes smartphone, hvorfra kvitterede fragtbreve også sendes retur, og rutevejledninger vises direkte på lastbilens infoskærm. Helt igennem effektivt og gnidningsfrit – eller er det?
Alt samlet i IT-systemer
Administration og dokumentation af transport er uden tvivl i mange tilfælde blevet lettere. Hvor man tidligere sammensatte fysiske lister over tilgængelige biler og udregnede ruter og kilometer på papir (som efterfølgende skulle rettes med slettelak og kuglepen ved ændringer), foregår alt i dag i et computersystem, hvor det er forholdsvis enkelt at flytte rundt på biler, trailere og gods. Selve disponeringen er stadig et puslespil, der skal sættes sammen og gå op, men brikkerne er i dag lettere at flytte rundt på, og dermed er det også blevet lettere at sammensætte de mest optimale ruter og minimere antallet af kørte kilometer samt brændstofforbruget.
Systemet er samtidig en pålidelig kilde til dokumentation, der viser, hvem der har oprettet og planlagt en tur, hvem der har lavet ændringer, hvor langt chaufføren er på ruten, hvilket gods der er læsset/losset hvornår, billeder af kvitterede fragtbreve osv. En fordel for disponenterne i deres daglige arbejde og en fordel for kunderne, der kan holdes opdaterede på leveringer i realtid og få hurtig og let adgang til dokumentation og nem booking.
I det hele taget gør den digitale udvikling, at det er muligt at spore og dokumentere stort set alt. Det er med til at rydde tvivl af vejen og mindske risikoen for fejl. Chaufførerne behøver ikke længere dagligt at møde fysisk op på kontoret for instruktioner eller aflevering af underskrevne fragtbreve. Det foregår digitalt og med øjeblikkelig virkning.
Mere effektiv og fleksibel transport
Med muligheden for at give chaufførerne prompte besked om nye ture, ruter, opdateringer osv., følger også en større fleksibilitet i forhold til f.eks. ændrede ruter. Opstår der et problem på en chaufførs rute, er det muligt fra centralt hold at lave omrokeringer i last og biler, så problemer løses, når de opstår. Det giver en langt større fleksibilitet over for kunderne og større succesrate i forhold til levering. Alt i alt dermed også større effektivitet.
Er en godssending f.eks. forsinket kunne det tidligere ødelægge hele logistikken for en lastbils dag, da en skredet tidsplan betød forsinket levering, en misset færge eller lignende. Med nutidens IT-systemer er det lettere at lave den slags omrokeringer, der tillader, at én bil springer en forsinket godssending over, som i stedet bliver samlet op af en anden bil. Smart og effektivt, men det stiller også krav.
I takt med at det er blevet lettere at registrere og dokumentere informationer om godstransporter, er kravene til branchen og til chaufførerne også vokset. Gamle, fysiske køreskiver af papir er blevet skiftet ud med digitale systemer, der sender data om chaufførens køretider, pauser, brændstofforbrug, hastighed og lignende – med en samtidighed forventning om aktiv stillingtagen og ageren i henhold til disse data f.eks. i forhold til en grønnere kørestil – og betjening af diverse apps med f.eks. registrering af ankomst og færdigmelding i realtid, betjening af tachograf og andet teknisk udstyr osv. er blevet en del af chaufførernes hverdag og kræver en vis omstilling og teknisk forståelse.
Spørger du en gammel rotte i transportfaget, vil du muligvis få svaret, at nogle ting var enklere ”i gamle dage”, hvor teknologien ikke gav de samme muligheder, men dermed heller ikke de samme krav. Det er i dag ikke længere nok for en chauffør at være dygtig til at manøvrere en tungtlastet lastbil gennem tætbefærdede gader og på lange distancer i al slags vejr, men det er også en forudsætning at kunne sætte sig ind i betjeningen af diverse systemer. Og selv om det er en udvikling, som vi i højere og højere grad får ind med modermælken, kræver det alligevel meget andet og mere end et stort kørekort at være chauffør i dag. Digitaliseringen af transportbranchen er i fuld fart – med alt det gode det medfører, men ikke uden bump på vejen.