Full-load, FTL (Full Truck Load), hellast, hellæs – kært barn har mange navne, men når alt kommer til alt, så handler det om det samme, nemlig en transport, hvor hele lasten udgør en enkelt sending for samme kunde.
For dig som kunde er tid og sikkerhed de helt store fordele ved full-loads. Når du bestiller en full-load, er hele lastbilen afsat kun til dig, uanset om du har paller, stykgods eller andet. Det betyder den absolut korteste og hurtigste vej fra dit opsamlingssted og til godsets slutdestination, fordi du undgår de opsamlinger, omlæsninger og delleveringer, der medfølger, når dit gods transporteres sammen andre kunders.
Det betyder også, at dit gods ikke bliver flyttet under transporten, men står fastsurret samme sted hele vejen, hvilket giver en mere skånsom transport. Når der ikke omlæsses undervejs, reduceres risikoen for skader også. Så ved at vælge full-load-transport får du kort sagt en direkte dør-til-dør-levering uden stop.
Så har du store læs, der skal fragtes, eller måske flere mindre læs med korte mellemrum, der kan samles til et stort læs, så er der visse fordele ved det.
Full-load eller part-load?
Har du derimod kun mindre mængder gods, der skal sendes af sted, så skal det fragtes som stykgods (part-load). Der er I flere kunder om at dele transporten, og det tager dermed lidt længere tid, fordi lastbilen har flere stop undervejs, men til gengæld betaler du kun for den plads i lastbilen, som du optager.
Om du har brug for full-load eller part-load afhænger således af, hvilken mængde gods du skal have transporteret – og hvor hurtigt. I nogle tilfælde vil det kunne betale sig at samle flere mindre læs til et større, hvis ikke der er en tidsfrist, der gør, at de mindre læs skal hurtigt af sted. Det er er naturligvis noget, I skal tage stilling til internt i virksomheden, men hvis I har brug for vejledning eller et godt råd til logistikken, så kan det være en god idé at tage fat i din speditør. De er eksperter i at løse lige præcis den type problemstillinger.