Helt kort fortalt er olietillægget en variabel, der bliver lagt på prisen for din transportydelse. Olietillægget reguleres én gang om måneden i forhold til listepriser og tillægges din fragtpris på basis af en formel, som hver speditør laver til sin egen virksomhed. Der findes ikke en fast formel, som alle speditører bruger, da det fra statens side er bestemt, at alle skal prissætte sin egen sats.
Hvorfor er der ikke en fast oliepris lagt ind i tilbuddet?
Oliepriserne kan variere med ret store udsving til følge, og diesel er en post, som fylder meget i regnskabet, når du f.eks. bestiller vejtransport. Faktisk udgør diesel helt op til 40-45% af den samlede pris, og det er ikke en faktor, som den enkelte speditør selv har indflydelse på. Det er udefrakommende faktorer, der bestemmer prisen på diesel, og dertil kommer også, at der kan være stor forskel på, om du f.eks. tanker i Danmark eller i udlandet, hvor meget den lastede lastbil vejer (og dermed hvor meget brændstof den bruger), og hvor langt den kører på literen. Derfor varierer udgiften til diesel for vognmanden fra tur til tur.
Olietillægget for en given måned fastsættes på baggrund af historik, da det naturligvis ikke er muligt at forudse listepriserne for den næste måned frem, og det ellers ville være umuligt at give et tilbud på en transport forud for ydelsen.
Alle ovenstående faktorer gør, at der ikke kan sættes en fast pris for olie, men den derimod nødvendigvis må variere fra måned til måned. Til gengæld kan du så også være sikker på, at når listepriserne falder, så falder olietillægget på din ydelse også. Du kan altid finde de aktuelle procentsatser for olietillægget – både nationale og internationale – på vores hjemmeside, hvis du gerne vil kende satsen for den aktuelle måned.