Når en trailer ikke må køre videre

I transportbranchen er tid ofte lig med penge. Godset skal hurtigt frem, så modtageren kan få det i produktion, i brug, i butikkerne osv. Derfor kan det også have store konsekvenser for både kunde, modtager, vognmand og chauffør, hvis en trailer holdes tilbage f.eks. ved en kontrol. Men det sker naturligvis ikke uden grund. Når en trailer tilbageholdes er det som udgangspunkt, fordi den ikke lever op til de krav, der af sikkerhedsmæssige årsager stilles til teknik eller dokumentation. Og sikkerheden må naturligvis altid komme først. Derfor er det også vigtigt, at en trailer ikke sendes på vejene, med mindre både tilstand og dokumentation er i orden.

Trailerrapporten – et vigtigt værktøj

Hos Liso Logistics er trailerrapporter et centralt redskab til at holde styr på trailerens tilstand. Hver gang en chauffør overtager en trailer, gennemgår han eller hun traileren og noterer eventuelle fejl og mangler. Det kan være alt fra en defekt lygte, slidte dæk og beskadigede bremser til skader på konstruktionen.

Rapporten har to formål: For det første at sikre, at traileren rent teknisk er i orden, før den kører ud på vejene. For det andet at give et klart overblik over, hvem der sidst har haft traileren, hvis en skade opdages senere. På den måde kan det hurtigt identificeres, hvornår skaden er sket, og tages hånd om den uden unødige diskussioner.

Når dokumentationen halter

Det er dog ikke kun selve traileren, der kan resultere i en tilbageholdelse. Dokumentationen spiller en mindst lige så stor rolle – særligt når der transporteres farligt gods. Her skal alle oplysninger være korrekte: fra klassificering og emballering i henhold til den rette fareklasse til chaufførens ADR-bevis og de nødvendige transportpapirer som f.eks. tolddokumenter. En enkelt fejl i papirerne kan betyde, at traileren ikke kan komme med færgen, eller at den nægtes adgang ved en landegrænse eller lignende.

Det er ikke kun et irritationsmoment – det kan også føre til dyre forsinkelser, ekstraomkostninger og i værste fald bøder. Derfor har vi blandt andet faste procedurer for håndtering af dokumentationen, inden traileren sendes afsted.

Effektive processer minimerer stop

For os er det vigtigt både at levere sikkert og til tiden. Derfor arbejder vi hele tiden på at være på forkant, så vores trailere f.eks. ikke risikerer at blive tilbageholdt ved kontrol. Med trailerrapporter og korrekt dokumentation får vi hurtigt øje på fejl og mangler, før de udvikler sig til problemer. På den måde sikrer vi både, at sikkerheden er i top, og at godset når frem som planlagt. Og skulle der opstå et problem, er det afgørende med hurtig kommunikation og fleksible løsninger, så godset kan komme sikkert videre uden unødvendige forsinkelser. Derfor sætter vi også stor pris på det gode samarbejde mellem alle parter i forsyningskæden, for de bedste resultater kommer, når disponenter, chauffører og vognmænd samarbejder og tager ansvaret alvorligt.

Felt