Udover at det er lovpligtigt at fjerne is og sne fra dit køretøj – lastbiler såvel som personbiler – inden du begiver dig ud på vejene, så siger det også sig selv, at det er en rigtig god idé. Hvis dit udsyn er begrænset på grund af is eller sne på f.eks. forrude, sideruder eller spejle, øger det nemlig risikoen for ulykker og farlige situationer drastisk.
Lige så vigtigt er det også at fjerne is og sne fra køretøjets tag, da det ellers kan skabe farlige situationer både for dig selv og dine medtrafikanter. Glider der is eller sne ned over din forrude ved opbremsning, kan det spærre dit udsyn. Falder det af under kørsel, kan det ramme andre trafikanter og påvirke deres sigtbarhed eller i værste fald lave alvorlige skader. Så husk taget, når du er i gang med at gøre din vogn køreklar – det kan faktisk koste dig kørekortet at lade være!
4 gode og en virkelig dårlig metode til at fjerne is
Når du skal fjerne is fra dit køretøj, er det ikke alle metoder, der er lige effektive. Køretøjer til professionel anvendelse som lastbiler og busser har som udgangspunkt avancerede varmesystemer, der hjælper med at fjerne is, men helt så heldig er du muligvis ikke i din personbil, så der kan du blive nødt til at tage andre metoder i brug.
Start motoren (eller fyret) og skru op for varme og blæser
Den metode bruger de fleste af os, når vi kommer ud til at koldt køretøj – både fordi den effektivt smelter isen på ruderne, og fordi den samtidig sørger for en dejlig og varm kabine. Og så forhindrer varmen indefra desuden, at isen sætter sig fast igen. Endda med minimalt arbejde for dig, for det kræver ikke andet end tid – og brændstof!
Det er nemlig bagsiden af denne måde at afise dit køretøj. Det sker gradvist og tager noget tid, før vognen er køreklar, og imens forbruger den unødvendigt brændstof. Så selv om det er nemt og effektivt, så er det ikke den grønneste metode.
Anvend isfjerner
Der findes forskellige isfjernersprays, som får isen til at tø, når det sprøjtes på f.eks. forruden. Det kan købes i mange butikker, og i vinterperioden fås det også i de fleste supermarkeder. Alternativt kan du lave en blanding selv. På internettet findes der forskellige bud på ingredienser og blandingsforhold, så det behøver ikke at være omstændeligt.
Ulempen ved denne måde at fjerne is er omkostningerne, der er forbundet hermed. Det er ikke nødvendigvis en billig fornøjelse at skulle bruge en sådan spray i en længere periode og måske endda flere gange om dagen. Alt efter hvilket ingredienser sprayen består af, kan der desuden være et miljømæssigt hensyn at være opmærksom på.
Anvend en isskraber
En isskraber er en effektiv måde at fjerne is fra ruderne – og så har den mange fordele. Den er forholdsvis billig i anskaffelse, den bruger ikke brændstof eller forurenende stoffer, og så får du varmen, mens du i gang. Sørg dog altid for at bruge en isskraber i en god kvalitet (aldrig metal eller andre skarpe materialer), ellers kan du risikere at ridse dit køretøjs ruder.
Giver du dig i kast med at skrabe uden at gøre andet, risikerer du dog, at ruderne iser til igen, før du er færdig. Derfor er denne måde at fjerne is mest effektiv, når den kombineres med en af de to andre herover. Anvend desuden store bevægelse, og undgå at lægge for stor kraft bag, da du ellers kan risikere at lave skader.
Forbered dig
Den nemmeste og mest effektive måde at komme isen til livs er dog at være forberedt, når du ved, at frosten kommer. Har du mulighed for det, så er det mest effektive nemlig at lade køretøjet stå inde – eller som minimum under tag. Så slipper du helt for at fjerne is og sne.
Har du ikke mulighed for at holde inde, er det også muligt at købe et dækken til at lægge over forude og sideruder, når bilen holder parkeret. Alt efter dækkenets kvalitet undgår du muligvis ikke is helt, men det er i hvert fald med til at reducere mængden betydeligt – samt det arbejde, du efterfølgende skal lægge i at fjerne det.
Anvend (aldrig!) varmt vand
Det er også muligt at fjerne is ved at hælde varmt vand over bilens ruder, men det kan ikke anbefales. Selvom det er en ganske effektiv metode, så er der også en relativ stor risiko for at beskadige bilens ruder. Den pludselige temperaturændring kan nemlig få ruden til at revne eller helt at knække, og har du et stenslag – måske endda så lille, at du ikke selv har bemærket det – så øges den risiko yderligere.
Om en metode er bedre end en anden afhænger af situationen – hvor meget tid har du, hvad har du til rådighed, hvilken type køretøj har du osv. Det er f.eks. forholdsvis enkelt at fjerne sne fra taget af en lille personbil, mens det kræver en snebro at gøre det på en lastbil. Omvendt må du muligvis lægge lidt mere arbejde bag afisningen af ruderne på din personbil. Men vær altid forsigtig, så du ikke kommer til at lave skader på dit køretøj.