Det er ikke noget nyt – vejtransporten spiller en vigtig rolle i detailhandlen. Det har den egentlig gjort, siden fabrikker og masseproduktion så dagens lys. Men det er nok alligevel de færreste af os, der tænker særligt meget over, hvor stor betydning vejtransport egentlig har for de varer, vi tager ned fra hylden, når vi shopper i detailbutikkerne eller på internettet.
Detailvarernes livscyklus kort fortalt
Før produktionen af en vare kan begynde, er det nødvendigt at have materialer. Materialerne (som jo også er en vare i sig selv og har sin egen livscyklus) ankommer til fabrikken med en lastbil, lige som maskinerne og interiøret på fabrikken på et tidspunkt har gjort.
Når varen er færdigproduceret, sendes den via lastbil videre – enten direkte til en forbruger, alt efter varens type, eller til en hylde (som i øvrigt også er blevet leveret med en lastbil) i en butik, et lager eller tilsvarende, hvor den gøres tilgængelig for forbrugeren.
Er det en stor vare, eller købes varen via en webshop, er det igen en lastbil, der transporterer varen videre til forbrugeren, som derefter pakker varen ud og smider emballagen væk med skraldet, der efterfølgende bliver afhentet, ja, af en lastbil. Samme vej går det sandsynligvis med varen selv, når den har udtjent sin tid hos forbrugeren.
Det er med andre ord mange gange, at en detailvare eller dele af en detailvare er med en lastbil i løbet af dens levetid – en helt nødvendig og uundgåelig proces for at få varen fra A til B.
Stigende internethandel
Men selv om vejtransportens rolle for detailhandlen ikke er ny, så er den stadig tiltagende. Vi forbruger mere end tidligere, og siden Dankortet, internettet og dermed muligheden for at handle online og få varerne bragt direkte til døren, har vejtransporten fået endnu et vigtigt led at betjene for detailhandlen. Varerne skal ikke længere bare ud i butikkerne – for webshops skal de også fra butikken eller lageret og ud til kunderne, og det foregår naturligvis også med lastbil.
Og det bliver mere og mere almindeligt at købe julegaver, fødselsdagsgaver, tøj, køkkenredskaber, kæledyrsartikler, ja stort set alt, på internettet, og det betyder også en stigning i antallet af vejtransporter. For denne transportform er på grund af sin fleksibilitet den mest ideelle – og langt hen ad vejen den eneste mulige – form for transport i denne sammenhæng.
Tilgængelighed og fleksibilitet
Vejtransporten er nemlig med sin fleksibilitet og tilgængelighed svær at komme uden om i forbindelse med detailhandel. Selv hvis en vare produceres et andet sted i verden og bliver sendt til Danmark med skib eller fly, så er sandsynligheden for, at varen fragtes med lastbil til og fra flyet eller skibet, temmelig stor.
For når varen skal videre ud til sin destination, så er vejtransport det uundgåelige valg. Lastbilerne kan nå frem til både travle shoppinggader i storbyens midte og til små købmandsbutikker i fjerntliggende landområder. Den giver kort sagt detailbranchen mulighed for at levere til butikker og kunder overalt.
Så det er ikke overdrevet at mene, at vejtransporten spiller en afgørende rolle for detailhandlen. Det er vejtransportens tilgængelighed, pålidelighed, fleksibilitet og fragtkapacitet, der danner basis for detailhandlens levevilkår.